Tip #5: Komposition og forståelse af “tredjedelsreglen”

Dette kan komme som et chok, så forbered dig. Tredjedelsreglen havde oprindeligt INTET at gøre med at opdele et billede (uanset om det er et fotografi, en tegning eller et maleri) i ni lige store kvadrater eller rektangler ved hjælp af to lige store vandrette og lodrette linjer. Et fotografi bliver IKKE bedre eller mere afbalanceret ved at placere noget i et af de fire punkter, hvor disse fire linjer krydser hinanden, eller nogetsteds på disse imaginære linjer. Hvis det udsagn er korrekt, hvad er så meningen?

Udtrykket blev først brugt af John Thomas Smith i 1797, da han citerede Sir Joshua Reynolds i en diskussion om et maleri af Rembrandt kaldet “Vuggen” (også kendt som “Den hellige familie med engle”). Det er interessant at bemærke, at Sir Joshua Reynolds ikke refererer til at opdele maleriet i lige tredjedele med hensyn til sektioner. Hans reference handler mere om lys, da han siger: “to tredjedele af billedet er i skygge.”

Rembrandt Harmenszoon van Rijns maleri kaldet “Vuggen” (også kendt som “Den hellige familie med engle”)

Og teorien (ikke “reglen”) handler ikke engang om tredjedele, men snarere om procentdele og beskriver “Vuggen” ved at sige: “to tredjedele af billedet er i skygge.” Og det er virkelig her, tanken om tredjedele opstår. Ikke som et spørgsmål om underinddeling i tredjedele, men snarere om at opdele et maleri i TO områder, hvor den ene udgør en tredjedel af billedet, og den anden resten. “Tredjedelene” handler blot om, hvor meget af et billede (i hans tilfælde et maleri) der er lyst og mindre lyst.

Det samme kan siges om det gyldne snit eller andre kompositionsregler. Hvorfor vi overhovedet begyndte at forklare komposition i matematiske termer eller ved at opdele et billede i ni lige store sektioner… det ved jeg ikke. Men jeg VED følgende: Glem “tredjedelsreglen” som du kender den. Tænk i stedet i tonalitet. Hvor meget af scenen er lysere end mørkere. Prøv at bruge DET som en kompositorisk ‘regel’. Lav dit fotografi, så DU finder det interessant, og lad dig ikke forvirre af alle de velmenende mennesker, der tror, de kender det rigtige svar, når de i virkeligheden blot gentager, hvad de hører andre sige uden egentlig at forstå det grundlæggende princip bag en given ‘regel’.

Komposition har meget mere at gøre med kontrast, placering af elementer i kontrast, negativt rum, arabesque og flow. Selvfølgelig kan du komponere dit fotografi, så ledelinjer eller andre elementer peger mod et interessant område, men tag aldrig for givet, at seeren vil følge et bestemt sæt “regler” for at opdage, hvad du fandt særligt interessant, da du lavede fotografiet. Gør det nemt for dine seere at opdage indholdet af dine billeder.

Fortsæt med at læse denne artikel og gå til Tip #6: At fotografere mennesker, eller gå tilbage til indledningen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *