En teknik til at lave billeder som det der vises herover (og som bestemt ikke er min egen “opfindelse”) er, at bruge hvidbalancen til at sætte lidt mere “kulør” på tingene.
Det er et kendt trick at sætte hvidbalancen til “overskyet”, også selv om det måske ikke er overskyet, for at give ens billeder lidt mere “glød” og varme.
Jeg bruger ofte også en lidt mere “ekstrem” teknik til at gøre himlen mere farverig, men har aldrig lavet et eksempel der demonstrerer dette specielt godt.
For nogen tid siden var jeg ude et sted, hvor jeg efterfølgende skulle lave billeder (portrætter), og selv om lyset SLET ikke fungerede den pågældende dag, kan man dog godt se effekten.
Når jeg tager et billede der er fokuseret på min hånd i forgrunden, er det for at simulere, hvordan baggrunden kommer til at se ud, når jeg rent faktisk har en model stående foran kameraet, som jeg skal fotografere. Hvis jeg i stedet fokuserede på baggrunden, ville jeg ikke kunne vurdere, hvor uskarp den bliver i det endelige billede.
Denne hvidbalance gør meget ved himmelen. Dels forstærker den de blå toner (måske mod de lidt mere lilla nuancer), men den giver også de orange toner et mere “pink” skær. Kort efter solnedgang er det min foretrukne indstilling. Skyder jeg væk fra solnedgangen (mod øst eller nord-øst), vil jeg dog overveje at gå over til en endnu mere dramatisk hvidbalance, som den man ser herunder.
Dette billede er stadig taget mod vest – i retning af solnedgangsstedet. Som sagt foretrækker jeg denne indstilling når jeg skyder mod øst eller nord-øst kort før og efter solnedgangen, og hovedsagelig hvis jeg primært har himmel som baggrund.
Som man kan se får det naturligvis en konsekvens, for alt man fotograferer, når man sådan justerer på hvidbalancen. ALTING blive blåt – og det kan man naturligvis ikke bruge til noget. Men hvis man så sætter et filter på sin blitz (en såkaldt gel), der farver blitzens lys til samme farvetemperatur som en traditionel glødelampe, ja så bliver forgrundslyset pludselig farvet korrekt, mens baggrunde forbliver meget blå.
Nu er ovenstående billede måske ikke super godt – men det var det eneste jeg havde, der viste progressionen fra et billede taget helt uden blitz (undereksponeret for yderligere at give større farvemætning) til et billede taget, hvor blitzen er balanceret til den hvidbalance kameraet er indstillet til.
Det er egentlig bemærkelsesværdigt, hvordan man med simple virkemidler, kan ændre et billedes udtryk så drastisk. Ovenstående billede blev taget i går aftes, hvor himmelen (den vestlige del) var dækket af skyer helt ned til horisonten). Mod øst var der en smule “hul” helt nede ved horisonten.
Normalt ville jeg ikke tage et billede med ANDET end himmelbaggrund bag, hvis jeg stiller hvidbalancen til Incandecent (glødelampe), da man naturligt kan acceptere en meget BLÅ himmel – hvis der er noget med i baggrunden (som her en lystbådehavn), så ville jeg ikke bruge denne teknik, men ville i stedet undereksponere baggrunden lidt. Så tag ikke ovenstående som andet end et eksempel på hvordan man kan bruge hvidbalancen kreativt.
Om man så kan lide det, er jo en helt anden sag 🙂
Gels (filtre til flash/blitz) kan købes billigt. Med Nikon SB-900 blitzene følger der et filtersæt med en lille indbygget chip, der kommunikerer direkte med blitzen, og dermed til kameraet, der fortælle kameraet præcist hvilken “gel” jeg har sat på blitzen. Men da jeg aldrig har min blitz siddende PÅ kameraet, så bruger jeg ikke denne funktion. Til andre fabrikater af blitz kan man købe filtre (gels) i metervis for små penge, og kan så klippe dem til så de passer til ens blitz. Husk dog at “pakke” hele blitzhovedet ind, så der ikke slipper hvidt lys ud langs kanterne.
Har du spørgsmål til teknikken, så skriv en kommentar.