Brug din visuelle muskel

Henrik DelferFeriebilleder, RejseLeave a Comment

Når vi sammenligner de billeder vi selv tager med andres, undres man ofte over, hvordan det kan være, at man ikke selv kan tage lige så gode billeder som de professionelle. Man undskylder det måske med, at de har et bedre kamera, et større objektiv, eller andet udstyr der er professionelt og langt dyrere end det man selv ejer.

Photowalker

Photowalker

Sagen er dog at det meget sjældent har noget med kameraet, objektivet eller udstyret at gøre. I dagens blog kan du få et par meget værdifulde tip til, hvordan du selv bliver bedre til at tage billeder – med det fotografiapparat du allerede har.

Hvis en bodybuilder vil stille op i en konkurrence for at vinde et mesterskab bruger vedkommende al sin tid på at træne. Der løftes vægte dagen lang i et meget kontrolleret træningsprogram, selv kosten planlægges i detaljer og intet overlades til tilfældigheder. Med daglig træning kan man opbygge sin muskulatur, og kun på denne måde kan man som bodybuilder konkurrere med de bedste. At blive god til at fotografere handler i virkeligheden meget om det samme. Den visuelle muskel skal trænes.

Når vi sammenligner de billeder vi selv tager med andres, undres man ofte over, hvordan det kan være at man ikke selv kan tage lige så gode billeder som andre. Man undskylder det måske med at andre har et bedre kamera, et større objektiv, eller andet udstyr der er professionelt og langt dyrere end det man selv ejer. Sagen er dog at det meget sjældent har noget med kameraet, objektivet eller udstyret at gøre.
Hvis en bodybuilder vil stille op i en konkurrence for at vinde et mesterskab bruger vedkommende al sin tid på at træne. Der løftes vægte dagen lang i et meget kontrolleret træningsprogram, selv kosten planlægges i detaljer og intet overlades til tilfældigheder. Med daglig træning kan man opbygge sin muskulatur, og kun på denne måde kan man som bodybuilder konkurrere med de bedste.
At blive god til at fotografere handler i virkeligheden meget om det samme. Den visuelle muskel skal trænes.

At blive god til at fotografere handler i virkeligheden meget om det samme. Den visuelle muskel skal trænes. Det bliver den ikke, hvis man kun tager billeder en gang imellem. Selv om familien og vennerne bliver glade for, man har kameraet med til festen, på ferien eller i andre sammenhænge, gælder det – at jo mere du fotograferer, desto bedre bliver du til at tage billeder.

Dette er en lektie jeg har lært af Jay Maisel, en kendt fotograf fra New York. Han er gadefotograf, og der går sjældent en dag, uden han har været på gaden en times tid eller to med sit kamera. For som han siger: “Det er sådan jeg træner min visuelle muskel”.

Dreng med bamse

Dreng med bamse

At tage billeder handler nemlig i højere grad om at se billeder, end det handler om kamera og udstyr. Chase Jarvis er blandt de kendte fortalere for, at det bedste kamera i verden – er det kamera man har ved hånden. Han har fået udviklet en særlig applikation til iPhone samt udgivet en bog med billeder taget med en iPhone – og man kan næppe forstille sig et kamera der er dårligere – rent teknisk – end en iPhone. Alligevel udtaler Chase, at en iPhone hører til blandt de bedste fotografiapparater i verden… hvorfor? Fordi man altid har det ved hånden, det ligger i lommen, fylder ikke ret meget og er relativt nemt at betjene. Kan man tage gode billeder med en iPhone? Kig her og bedøm selv!

“Hvis man finder en scene, vil aktørerne selv dukke op”

Men hvordan kan det være, man kan gå ved siden af en fotograf som Jay Maisel, fotografere de samme ting som han, og alligevel er hans billeder så meget bedre end dem man selv kan tage? Hvis man ser Jay, når han går på gaden med sit kamera, vil man se han ikke har travlt. Han giver sig god tid og er altid årvågen. Hans udgangspunkt er: “Hvis man finder en scene, vil aktørerne selv dukke op” – med andre ord: Han leder efter en interessant baggrund for hans billeder, og venter på at mennesker skal bevæge sig ind foran baggrunden. Han er forberedt, ser dem komme på afstand, og står allerede klar med kamerat for øjet, i det øjeblik de træder “op på scenen”.

Hvis man ser en ung mand stå på togperronen, med en buket blomster gemt bag ryggen, er det jo ikke umuligt, han venter på sin kæreste eller hustru. Hvorfor ikke allerede dér finde det bedste sted at fotografere dette møde, og så vente sammen med manden? Nu kan man lave en hel serie af billeder. Måske han er lidt nervøs og tripper mens han venter – kan du fange dette i et billede? Måske hans ansigt lyser op når han ser henne stå af toget? Måske de krammer hinanden? Han giver hende blomsterne, hun kigger ned på buketten, smiler, kigger op på ham? Det er et helt drama der udspilles foran dit kamera, og fordi du var vågen, og forudså denne situation opstå, har du måske mulighed for at fange det med dit kamera.

Blomster på bord

Blomster på bord

Jo mere man træner sin visuelle muskel, desto bedre vil man være, til at forudse de billeder der opstår foran ens øjne, det være sig i studiet, på location eller på gaden. Man er forberedt på de kommer og behøver ikke hele tiden ærgre sig over, man ikke nåede at fotografere dem.

“Hvorfor ikke træne sin visuelle muskel?”

Der er ikke noget kedeligere end at fotografere mennesker, der står med armene ned langs siden. Det er langt mere spændende når mennesker foretager sig noget. Det kan være at læse en bog eller en avis, at tale i mobiltelefonen, at klø sig på knæet, at bukke sig ned for at samle noget op, i samtale med et andet menneske. For ønsker man at formidle “livet” som fotograf, er det “livet” man skal fotografere. En mor der kommer med sit barn i en klapvogn, hvor barnet taber et stykke legetøj. Vær forberedt – for moderen vil bukke sig ned, samle legetøjet op, og give det til barnet igen. Dette vil blive et “øjeblik” der potentielt kan skabe et godt og interessant billede, og du ved det, allerede inden det sker, og du er klar med kameraet til at forevige dette “øjeblik”.

Men det handler ikke kun om situationer eller handlinger. De fleste ved, der er visse farver der “vibrerer” bedre med hinanden end andre. Måske går du forbi en café med orange stole udenfor på gaden. Hvorfor ikke vente og se, om der skulle komme en kunde med en blå skjorte eller t-shirt og sætte sig i stolen? Du går forbi en rød væg. Hvorfor ikke holde en pause og vente for at se om en person med en grøn eller mørkegul bluse går forbi? Man kan lære hvilke farver der “vibrerer” godt med hinanden – så hvorfor ikke træne sin visuelle muskel, så man kan forudse de billeder der opstår når disse farver sammensættes foran vore øjne, så vi kan tage nogle spændende billeder?

Jeg vil varmt anbefale dig, du begynder at træne din visuelle muskel. Se med øjet før du ser med kameraet. Hvad finder du spændende? Hvor er historien i et billede? Kan du fange denne historie og formidle den? Lad være med at gå ud uden et kamera. Hvis du vil være rigtig god med et kamera, så skal du også bruge megen tid på at observere og fotografere. Og nu har jeg ikke tid til at skrive mere i denne omgang, for jeg skal til træning… Ikke i et træningscenter, men på gaden med mit kamera, og træne min egen visuelle muskel.

Solnedgang

Solnedgang

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.