Hvad er et godt S/H billede? I disse digitale tider, optages alle billeder jo i farver, og ind imellem kan man godt savne det udtryk de gode gamle S/H billeder kunne give. De var på en eller anden måde mere enkle, og fremstod på samme tid også mere organiske.
Da vi i “gamle dage” (det er faktisk ikke SÅ mange år siden) lavede billeder på Fuji Neopan eller Kodak T-MAX Pro, gav resultatet ligesom sig selv. Jo – man kunne presse filmen under fremkaldelsen, og papirets kvalitet havde bestemt også indflydelse på det endelige resultat – men det var indenfor et fast sæt rammer.
Med digitale billeder og RAW-formatet, er mulighederne jo næsten uendelige. De korn, der ofte kendetegner den mere “organiske” process, som ligger bag billeder lavet i et traditionelt mørkekammer, er jo ikke med (om end de naturligvis kan genskabes efterfølgende) når man arbejde digitalt. Jeg har eksperimenteret en del med dette, og må konkludere, det i virkeligheden ikke tilfører billederne det “organiske” element, man skulle vente… i det mindste ikke med mindre billedet reproduceres på papir. Hvad der derimod GØR en forskel, er den grad, hvormed man kan efterligne den kemiske process.
Dette er straks meget mere vanskeligt. Mens Neopan var mere “blød”, bevarede den stadig en stor grad af kontrastrigdom i højlys såvel som skygge. T-MAX Pro forekom derimod “hård” fordi den var mindre følsom i mellemtonerne (og dermed mere konstrastrig), men blev så til gengæld lidt “klemt” i skyggerne. Det sidste kunne man delvist adressere ved at overeksponere en anelse i kopieringen – men det var altid et kompromis.
Billedet herover, er konverteret fra farver til S/H, gennem en omfattende process, hvis mål er at ligne det resultat man ville have fået med en T-MAX Pro film. Den føle- eller berøringsmæssige fornemmelse, der er ved at stå med en papirkopi fremstillet på højkvalitets papir, kan naturligvis ikke gengives på en computerskærm. Men efter at have stået med et print i hånden af ovenstående billede, og sammenlignet det med en kopi af et lignende billede lavet for nogle år siden fra en T-MAX Pro film, kan jeg sige: det er ikke nemt at se eller føle forskel på de to!
På trods af det enkle og ofte stærke udtryk der ligger i et S/H billede, lever vi jo i en verden af farver, og i vore dage, er et S/H billede efterhånden en sjældenhed. Personligt holder jeg meget af smukke S/H billeder, ikke på bekostning af farverne, men som et alternativ eller et supplement.
Et farvebillede, er bestemt heller ikke at foragte…