I forbindelse med J-Popcon 2010, en konference om Japansk Populærkultur (manga, anime, etc.), var jeg booket til at tage portrætter af de deltagende cosplayers. Cosplay er en sammentrækning af ordene “costume” and “play”, og handler om at optræde med et kort 3 minutters show, i costumer og roller som forskellige anime/manga karakterer. De deltagende er alle unge mennesker i alderen fra 16 år og opefter, og mange af dem har brugt mange måneder på at sy deres kostumer og tilrettelæge deres show med musik, koreografi og seriøs optræden.
En kategori i denne konkurrence, er også “Bedste billede”, og det var altså min opgave at levere disse billeder. Med 24 detatgende grupper, hver bestående af mellem en og fem medlemmer, plus individuelle portrætter af de i alt 56 deltagere, betød det 80 portrætsessioner, og jeg havde kun 6 timer til at lave billeder på.
Dette er i sig selv lidt af en logistisk opgave. Dels at koordinere, at 80 mennesker skal forbi et til lejligheden opført fotostudie, men også at give dem lejlighed til selv at vælge det billede, der gerne ville deltage i konkurrence med. Samtidig skulle der indsamles kontaktinformationer, og eftersom ingen af dem tidligere havde stået foran en professionel fotograf, skulle der også være tid til at forklare hvad der skulle ske, berolige, opmuntre, og hjælpe med at foreslå en posering, der passede med de roller og karakterer, hver af de 80 deltagere skulle spille.
Gennemsnitligt 5 minutter til hver portrætsession, det den tid jeg havde, og at påtage sig en sådan opgave krævede, man var detaljeret og grundig i sin planlægning. Jeg vidste også, det ikke var en opgave jeg kunne løse alene, så jeg havde en fotografassistent med (Henrik Kepler) der skulle hjælpe med alt det tekniske og fungere som “second shooter”, en fotograf/videograf (Jacob Dreshøj) der skulle lave materiale til en “behind the scenes video”, en logistikassistent (Lisa) der skulle stå for at det logistiske med at indsamle kontaktinformationer og assistere cosplayerne med at vælge deres billeder, og sidst men ikke mindst en hjælper (Sara) der skulle hjælpe med diverse opgaver rundt om på settet.
Alt var planlagt mere eller mindre til atomer, hvilket gjorde det muligt at gennemføre jobbet med nogle meget tilfredse klienter til følge.
Dagen startede klokken 04:30 da vækkeuret ringede – et hurtigt bad, lidt morgenmad, og en sidste gennemgang af checklisten. Jeg måtte være sikker på at alt var med. Bilen var pakket klokken 06:15 og klokken 06:45 ankom vi til DGI-byen, hvor det hele skulle foregå.
Alting blev slæbt ind, og vi begyndte at stille op.
Med så begrænset tid til hver session, var jeg nødt til at bruge et rimeligt universelt setup, der med få modifikationer kunne bruges til både fuldlænge portrætter, 3/4-længe portrætter, 1/2-længe portrætter, headshots såvel som gruppebilleder med op til 5 personer på samme tid. Lyset skulle derfor designes, så det hurtigt kunne modificeres til de konkret forhold.
Ovenstående var den tegning, der lå til grund for det lys jeg valgte at bruge på opgaven. Vi endte med at fravælge at bruge en softboks som separationslys, da jeg ikke havde et stativ med, der var højt nok. I stedet satte vi en Profoto monolight på enden af en boom-arm med en reflekter og en 20° grid. Det gav mig den fornødne spredning, til at skabe de highlights jeg ville have som separation.
Naturligvis betød det lidt “statiske” setup gjorde billederne lidt ensartede – rent belysningsmæssigt, men andet var ganske enkelt ikke muligt med den begrænsning vi havde på tiden og antallet af personer der skulle “igennem”. Jeg føler selv jeg fik lavet nogle meget individuelle billeder alligevel – billeder der stadig havde en “rød tråd” og en sammenhæng.
Vigtigst af alt var, at billederne skulle udstråle den passion og entusiasme der var lagt i rollerne og kostumerne, og jeg synes det lykkedes.
Da vi var færdige med at stille op, skulle lyset balanceres. Som det fremgår af diagrammet havde jeg 1,5 f-stop mere lys på baggrunden end mit key-light. Dette skulle justeres en anelse på settet, så vi endte med at gå lidt højere op end oprindeligt planlagt. Derved vandt jeg et fuldt f-stop, og det kunne give mig lige en “tand” mere dybdeskarphed når jeg havde større grupper foran kameraet.
Efter at have gennemgået alle de mange portrætsessioner, kunne vi pakke udstyret sammen. Efterfølgende dækkede vi også selve Cosplayer showet, og da klokken var 23:00 om aftenen, vendte vi næsen hjemad efter en lang med god og inspirerende arbejdsdag.