
Nikons nye D4 kamerahus, som Adrien Séné (flickr) forestiller sig det kommer til at se ud
Det er jo en tilbagevendende begivenhed. At Nikon hvert andet år introducerer et nyt professionelt kamerahus. Når vi tale om digitale kameraer, startde vi med D1. Så kom D1X, D2, D2H, D2X, D3, D3X og det sidste skyd på stammen var D3S. Det er nu ved at nærme sig et par år siden Nikon introducerede D3S, så naturligvis går alle professionelle fotografer nu og venter på at se hvad Nikon kommer til at tilbyde næste gang. Det Bliver nok et Nikon D4!
Der er mange rygter i omløb. Nikon er notorisk kendt for at holde kortene meget tæt til kroppen, men alligevel “siver” der lidt information ud her og der. Det kan være fra salgskonsulenters besøg hos forhandlere, eller det kan være gennem patentansøgninger, ferieplaner for medarbejdere, sammenfald med udstillinger – og i rigtig mange tilfælde ren og skær spekulation eller “whishfull thinking”.
En ting er dog sikkert, og det er, at Nikon vil komme med et nyt kamerahus, der tilbyder mere end det forrige. Jeg har brugt lidt tid på at snuse rundt på nettet i diverse blogs og hjemmesider for folk der bruger langt mere tid end jeg til at spekulere i disse ting, og her er et par af de ting jeg kan konkludere:
- Nikon D4 (eller hvad det nye hus nu kommer til at hedde) vil sandsynligvis være et kamerahus, der minder om D3-serien på mange måder. Nikon er kendt for at tænke meget over, hvordan de enkelt knapper placeres, så de ligger lige ved fingerspidserne. Der er ingen grund til at forvente andet omkring det nye kamerahus. Det nævnes endda at det er den hæderkronede Giorgetto Giugiaro, der er involveret i at designe Nikons kommende kamerahus. Det er ham der har lavet stort set alle Nikons high-end kameraer siden 1980.
- Det nye D4 kamerahus får med garanti en FX sensor (Full Frame, 24x35mm), men der spekuleres lige nu i hvilken opløsning denne sensor vil få. Nogle taler om 20 Mp (megapixels), andre om 16 Mp, og så er der endda dem der mener at kameraets sensor vil indeholde BÅDE en farvedel på 20 Mp og en S/H-del på 12 Mp. Dette kræver måske lidt nærmere forklaring.
- Alle fotografiske sensorer opfanger i virkeligheden lys (fotoner) ved at tælle, hvor mange fotoner der rammer et givent punkt på sensoren indenfor et givent tidsrum (lukkertiden). Sensoren kender i sig selv ikke til farver, men opfatter alle fotoner ens.
- For at skelne farver, lægger producenten en såkaldt Bayer-maske hen over sensoren, der betyder at nogle punkter på sensoren kun ser rødt lys, mens andre punkter ser hhv. grønt og blåt lys. Hvilken “brønd” (rød, grøn eller blå) en foton ender i, bestemmes af den frekvens hvormed fotonen vibrerer, og det handler igen om hvilken farve lyset der rammer det pågældende punkt på sensoren nu måtte have.
- Det er også alment kendt, at sensorer med høj densitet (tæthed, eller mange megapixels) er mere følsomme overfor støj end sensorer med lavere densitet. Dette er en af grundende til at Nikons sensor i D3S huset er så støjsvag som den er. Men hvad nu hvis man laver en sensor med 30Mp opløsning, men vælger kun at bruge de 18Mp til farvebilledet. Man vælger at ignorere informationerne fra de resterende 12Mp der ligger jævnt fordelt over hele sensoren. På den måde kan man lave et sensor med en meget høj opløsning og forbedre signal-støj forholdet ved at se bort fra en del af de pixels der er. Men hvorfor “smide disse overskydende pixels væk”? Man kan jo i stedet bruge dem til at lave S/H billeder.
- Så måske den nye sensor kommer til at indeholde BÅDE en farve-del og en S/H del, der hver især leverer et billede med mindre støj, netop fordi sensoren “deles op” og derved skaber større “afstand” mellem de pixels der registrerer billedet?
- Der har været en patent-ansøgning fra Nikon, der indikerer et kamerahus, hvor et service-værksted kan udskifte sensoren. Dette giver mening, da man så kan nøjes med at udskifte sensoren men stadig bevare kamerahuset. Nikon kunne på denne måde udvide “levetiden” på et kamera, fordi det efterfølgende kan opgraderes. Dette behøver ikke blive implementeret i det kommende D4-hus, men det indikerer at Nikon tænker i disse baner, og for os der køber deres kameraer, er det da en rar tanke.
- Der spekuleres også i, at Nikon muligvis implementerer et nyt interface i deres kameraer. Nikon D1 og D2 havde FireWire. Nikon D3 havde USB 2.0, og nu gættes der på at Nikons kommende D4 kamerahus vil understøtte Light Peak (også kendt som Thunderbolt). Dette vil betyder overførselshastigheder på op til 10 Gb/s via det optiske kabel/interface, og vil unægtelig betyde meget, når man skyder billeder i høj opløsning, tilkoblet sin computer (såkaldt tethered shooting).
- Videodelen på Nikons high-end professionelle kameraer står også for at blive opgraderet. Fuld HD er nok det mest åbenlyse, men der gættes også på at Nikon vil tilbyde en højere framerate (op til 120 fps) i det kommende D4. Om det så er ved en reduceret opløsning (720p) at man opnår denne hastighed, er ikke til at sige, men det er ikke raketvidenskab at gætte på, at dette nok er en af de ting vi vil se. Vi vil nok også se, der bliver mulighed for at lave videoklip af længere varighed.
- Fokuseringsmekanismen når man laver video vil nok også blive bedre (og hurtigere). Nikons nuværende løsning til fokusering (når man laver still-billeder), bliver “sat ud af kraft” når spejlet vipper op for at man kan optage video.
Hvor meget af ovenstående, der så ender med at blive implementeret i Nikons kommende D4 kamerahus vil kun tiden vise. Måske bliver det hele også lidt forsinket, da Nikons fabrik i Sendai (den jordskælvs- og tsunamiramte del af Japan) er dér, hvor man producerer D3-serien af Nikons professionelle kameraer. Nikon har udsendt denne pressemeddelelse, der ikke indeholder så megen konkret information.
I mellemtiden må vi væbne os med tålmodighed, og kaste os over de gætterier, der i højeste grad florerer på nettet.
- Illustration herover af Adrien Séné (flickr)