I fredags gik jeg en tur et par timer med den smukke model Elida, der skulle bruge billeder til hendes porteføljemappe. Efter et par timer kom jeg hjem med omkring 150 billeder på kameraets memory-kort, og nu skulle der sorteres. De bedste billeder skulle vælges, og resten skulle sorteres fra.
Når man skyder billeder med en model, er det lidt anderledes end at lave billeder med mere almindelige mennesker. Elida er professionel, og ved præcist hvordan hun skal stille sig for at give hendes ansigt og krop præcist det “look” hun er booket til at lave. I fredags var tingene dog lidt anderledes for Elida, for der skulle hun ikke posere. Hun skulle bare være sig selv. Billederne skal formidle hvem hun er og hvordan hun ser ud, mere end de skal formidle hvad hun kan, og derfor forsøger jeg at opnå en naturlighed og “lethed” i billederne, så de ikke forekommer stylede, eller poserede. Det behøver ikke betyde at billederne bliver uden omtanke, men det betyde at jeg poserer Elida og bruger lyset meget bevidst.
Vi startede i Fælledparken her på Østerbro og endte i Nordhavnen ved den gamle fiskerihavn, og fik faktisk lavet en masse gode billeder. Efter den første gennesortering, var jeg nede på 24 billeder, der alle havde potentiale, og nu kom så den svære del, at vælge de bedste.
Sagen er nemlig, at ingen har tid eller lyst til at gennemse 100 billeder skudt af den samme fotograf når en model søger at blive booket hos et bureau eller til en specifik opgave. I stedet vil man gerne se diversitet. Forskellige billeder af forskellige fotografer der vise modellen uden for megen makeup, uden retouchering og ofte i helt naturligt lys. De billeder man gerne vil se varierer også efter det marked man søger arbejde i, men først og fremmest handler det om at se modellen som han/hun er.
Det handler ikke nødvendigvis om at vælge de billeder man bedst selv kan lide. Det handler om at vælge billeder der opfylder ovenstående kriterier, men som også har en kommerciel appel.
Så hvordan griber jeg opgaven an, når jeg sidder ved computeren med 150 billeder fra en shoot, og skal vælge de bedste?
Det første indtryk er vigtigt
Jeg finder det er vigtigt, som med så mange andre valg vi skal træffe i livet, at give mig selv noget at vælge imellem. I stedet for at gennemse billeder et efter et, vil jeg hellere sammenligne en række billeder, der er taget i sekvens, og som alle minder en smule om hinanden. Jeg bruger Lightroom til at organisere og sortere mine billeder, og her er det nemt for mig, at se flere billeder på samme tid og hurtigt træffe et valg om, hvilket billede, der er det bedste ud af en serie.
Så jeg arbejder mig relativt systematisk igennem alle billederne. Kigger på dem 2-4 billeder ad gangen og vælger det bedste, eller det der umiddelbart forekommer tiltalende eller iøjnefaldende. Nogle gange får jeg en serie på 4-5 billeder på på skærmen, hvor der ikke er et eneste der fanger min opmærksomhed. Andre gange sidder jeg og kigger på tre billeder, der alle har et eller andet over sig.
Efter den første gennemgang ender jeg typisk med at have reduceret antallet af billeder til en tredjedel.
Nu kommer den næste gennemgang, hvor jeg KUN ser de billeder jeg valgte i første runde. Igen sammeligner jeg billederne i mindre serier. 2-3 billeder taget i det samme lys, med samme baggrund… hvilket udtryk er bedst? Hvilken placering af hånden er den bedste? I hvilket billede er kroppen mest naturligt poseret? Hvilket billede har en “forbindelse” mellem model og fotograf?
For det meste kan jeg godt sætte ord på, hvorfor jeg foretrække det ene billede frem for det andet, men der er også situationer, hvor jeg ikke rigtig kan forklare det… det ene billede har bare “noget” det andet billede ikke har.
Hvad er intentionen?
Nu har jeg sorteret mig ned til de 24 bedste billeder fra den pågældende shoot, og nu skal jeg så ende med at vælge de 3-4 billeder der er bedst, og gøre mig klart hvilket billede der er det bedste.
Igen sammenligner jeg billederne to, tre eller fire billeder i grupper, der giver mening. I første omgang kigger jeg efter gentagelser. Er der to eller tre billeder der minder lidt om hinanden, så skal jeg vælge det bedste af de to eller tre.
Jeg kigger efter intention og motivation. Indeholder billedet eller poseringen en motivation eller en historie. Kan jeg som beskuer finde på en historie, der dækker udtrykket i billedet? Er billedet “ærligt” og formidler det personligheden på den rigtige måde? Et skælmsk smil indikerer humor. En gestus med hånden kan indikere lidt generthed, men kan også indikere åbenhed. Et blik kan afsløre intensitet og personlighed mere end noget andet.
Når de bedste billeder er fundet, kigger jeg KUN på dem. Hvilket billeder taler mere til mig end de andre? Er billedet kommercielt? Er billedet tidsvarende?
Kig på billederne herover samt i det lille diasshow i toppen af artiklen. Hvilket billede ville du synes var det bedste af de 10 der vises her? Det er ikke så nemt som man skulle tro! Men det er umådeligt vigtigt for Elida såvel som for fotografen. For man ønsker ikke at trætte med en masse billeder, man vil i virkeligheden bare vise det bedste.