Endnu engang har det været et privilegium at lave billeder til et pladecover, denne gang til Søren Reiffs tredje album “Gratitude”. Søren er en ubeskrivelig talentfuld og dygtig guitarist såvel som komponist – uden tvivl blandt de bedste i verden – men han lider bestemt ikke under stjernenykker af den grund. Han er nok et af de mest behagelig og ydmyge mennesker jeg har mødt.
Albummet “Gratitude” er kulminationen på flere års intenst arbejde fra Sørens side, og når jeg skal lave billeder til sådan et album, gør jeg naturligvis mit YDERSTE for at levere det absolut bedste jeg kan levere.
Sørens musik er ikke bare “lækker” at lytte til, den rører også ved noget dybt i mig. For her er der tale om et fantastisk dejligt-, genialt-, melodisk- og funky smooth jazz album. Sørens tilgang til hans musik er præcist så passioneret og kærlig som han selv er som menneske, og det mærkes i hver eneste skæring på hans ny album. Man overraskes ofte, når denne parade af ørehængere pludselig tager uventede melodisk drejninger, der bare giver mening. Jeg kan kun opfordre dig at hoppe over på Sørens hjemmeside og finde links til at købe hans nye album. Du giver ikke alene dig selv en musikalsk gave, du vil lytte til igen og igen. Du støtter også en Musiker (med stort “M”), så han kan lave mere af hans fantastiske musik.
Siden jeg lavede billeder til Sørens sidste album “Miss you”, har jeg vidst, der nok skulle komme et album mere fra Sørens hånd (og det bliver forhåbentlig heller ikke det sidste).
Nogle uger forinden, havde jeg været en tur på location scouting. Søren og jeg havde talt om forskellige muligheder for en god location til denne fotosession, og snakken faldt på det nye M/S Museet for søfart i Helsingør. Den gamle tørdok var blevet renoveret, og bød på mange spændende vinkler, et urban og råt look.
I forbindelse med min location scouting fandt jeg da også adskillige gode steder i tørdokken, hvor lyset ville være perfekt på det aftalte tidspunkt for vores fotoshoot. Jeg havde naturligvis også sørget for at indhente en fototilladelse, så vi ikke risikerede at blive forstyrret på dagens for vores fotoshoot.
Udstyret, der blev brugt til at lave Sørens cover var, Nikons D810 kamera med forskelligt glas, bl.a. en Nikkor 105mm Micro, en 70-200mm f/2.8 og en 85mm f/1.4. Af lys brugte jeg dels reflektorer til at bounce lyset med, og et par af de nye Profoto B2 hoveder med diverse softbokse.
Der blev lavet mange billeder på dagen, og herunder ser du et udvalg af billeder.
Det færdige cover til Søren Reiffs nye album, endte med at se sådan ud:
Donna Whittington, værtinde på Internet TV-Showet “The Color of Jazz”, laver en live udsendelse med Søren Reiff, onsdag d. 29 juli kl 04:00-05:00 om natten dansk tid. Jeg ved det er sent (eller tidligt), men Donnas shows er altid værd at lytte med på, så jeg skal nok være der. Er du interesseret i at vide mere om Søren og hans musik, kan jeg anbefale du lytter med.