Endelig fik jeg tid til at pakke mit nye flashanlæg ud til mit kommende fotostudie. Et komplet “kit” studio-flash med adskillige softbokse, octabanks, stativer, boomarme, beauty-dish og en masse andre stumper, der blev bestilt i december og leveret her i begyndelsen af februar. Jeg har dog haft så vanvittigt travlt, at jeg slet ikke har haft tid til at åbne kasserne – før nu. 115,4 kg fordelt på 8 pakker (fra to forskellige leverandører). Det har stået her i stuen og fyldt op den sidste uges tid – men i dag blev de så åbnet, og tingene blev kigget lidt nærmere efter i sømmene.
Det er ikke hensigten at dette blog-indlæg skal være en decideret anmeldelse, det ville ikke være fair, eftersom jeg endnu ikke har haft lejlighed til at bruge mine nye studieflash til en decideret fotoshoot endnu. Men det bliver lidt om de første indtryk, jeg fik da jeg åbnede kasserne, og fik samlet tingene første gang.
For lige at give en idé om, hvad der er tale om, så handler det om et flash-anlæg fra Elemental Europe Ltd. i England. Jeg valgte at bestille følgende:
- 2 stk. Trinity Pro 1000 WS monolights
- 2 stk. Trinity Pro 800 WS monolights
- 1 stk. Trinity Pro 400 WS monolight
- 2 stk. Softbokse (striplights) 30 x 120 cm., med softgrids
- 1 stk. Softboks (rektangulær) 80 x 120 cm., med softgrid
- 1 stk. Octa 90cm., med softgrid (denne octa er faktisk forbavsende dyb)
- 1 stk. Octa 140cm., med softgrid
- 1 stk. Beauty Dish 70cm, med grid og sok
- 5 stk. standard reflektorer med grid
- 6 stk. lampestativer (Air Cushioned) næsten 3 meter høje og utroligt stabile
- 2 stk. Boomarme med kontravægte
Udover ovenstående, en lang række andre småting som et lille lystelt, en 90cm reflektor med fem forskellige overflader og holder, etc. Det jeg stadig venter på, er et par velvoksne bat-packs, så jeg kan tage mit lys med udenfor. Jeg regner med de kommer i løbet af et par uger.
Jeg er ikke bange for at erkende, at som de mange kasser stod der i stuen, så det lidt overvældende ud. Men nu hvor det hele har været pakket ud af kasserne, og er pakket ned igen som det nu skal pakkes ned, så fylder det ikke så meget. Emballagen, der blev brugt til at sende tingene fra England er nu smidt ud – og tilbage står et par tasker med hver to lamper, stativer, softbokse og kabler, samt lidt ekstra ting, og så naturligvis den store beauty-dish.

De to striplights (120 x 30cm)
Helt overordnet er jeg imponeret over kvaliteten. Alle flash-lamperne er konstrueret virkeligt godt, og man har en helt klar fornemmelse af kvalitet når man rører ved dem eller betjener dem. Overfladen af lamperne er lidt “ru” men stadig med en “blød” kvalitet, der giver et fantastisk “greb”. Der er ikke store chancer for at disse lamper, “smutter” ud af hænderne på en.
Alle softbokse er fremstillet i meget kraftig kvalitet, og jeg vil tro de kan holde et helt liv. De er nemme at samle (lige som nemme som Profoto striplights), og kvaliteten af materialet er måske endda en anelse kraftigere på Elementals strips. Der er to lag diffussering samt et ganske velfungerende softgrid. Man kan samle en komplet striplight softboks på nogle få minutter.

Den store rektangulære softbox (120 x 90 cm)
Den store rektangulære softboks (120 x 80 cm) er bygget med samme kvalitet, og er lige så nem at samle. Syningerne ser ud til at være holdbare, og jeg kan ikke forestille mig man nogensinde kan slide dem op. Hvis man skal gå helt ned i detaljerne, så er det klart at stoffet til selve softboksen er lidt mere “plastik-agtigt” og måske ikke har den samme stof-ligende kvalitet som Profoto, men når man så tænker på at et enkelt Profoto Soft Raster 40 til Softbox 3X4` (UDEN Softbox eller Speedring) koster 3.800,- (ex moms), og at man for de samme penge kan få ALLE de softbokse jeg har købt, INKLUSIVE softgrids og speedrings – ja så er det svært at forsvare at man skal bruge så mange penge på Profoto, også selv om kvaliteten på stoffet måske er lidt bedre. Profoto har også en “bedre” velcro (efter min mening), med handler det om økonomi, så kan jeg sagtens leve med Elementals velcro.

Den store octa (Ø 140cm) til venstre
Den store Octabank på 140cm er ganske enkelt ENORM, og det svarer vel til, at have et transportabelt vindue med sig, med dejligt blødt nordligt lysindfald. En ting er størrelsen, noget andet er kvaliteten på det lys den laver – og her er jeg endnu mere imponeret. Der er ikke antydningen af en hotspot, hverken med en 1000 WS lampe, en 800 WS lampe eller en 400 WS lampe monteret. Jeg regner ikke med at bruge denne Octa til alle opgaver (den er MEGET stor), men lysets kvalitet, når det kommer ud gennem de dobbelte diffuseringslag i denne octa, er så imponerende blødt at man næsten ikke kan beskrive det (det skal nok komme billeder senere)

Den store octa, indikerer INGEN former for hotspots
Som man kan se af ovenstående billede, er der ikke så meget som antydningen af hotspots på den store 140cm Octa. Lyset spredes jævnt over hele fladen og hvis jeg monterer den medfølgende softgrid, kan jeg styre spredningen af lyset endnu mere. Det er VOLDSOMT meget lys man kan lave med denne octa. Vælger jeg den mindste lampe på 400 WS og sætter den til halv udladning, får jeg stadig f/5,6 på 2 meters afstand ved ISO 200, og så kan jeg stadig trække den yderligere tre f-stop ned.

Den lille octa (Ø 90 cm) med softgrid
Den sidste octa er lidt mindre (90cm) og denne er købt til de situationer, hvor man ikke har plads til- eller behov for den store 140cm octa. Det medfølgende softgrid, gør det muligt at hænge denne over motivet, så man kan få meget flot seperationslys, der ikke spreder sig for meget. På denne måde, kommer den til at virke som en gigantisk metalreflektor, med både en blød- og en hård karakteristik, alt afhængig af hvor den placeres, og hvordan den vinkles.
Betjeningen af lamperne er nem. Nogle meget synlige og logiske symboler på nogle meget velfungerende knapper samt et LED-display og nogle små LED-lamper der lyser i hht. de funktioner man slår til eller fra på lampen. Der er en stor vippeafbryder til tænd og sluk, en knap der slår audio-lyden til og fra (ready-beep), to knapper, hvor man kan skrue op og ned for styrken (seks hele f-stop i 1/10 trin), en knap hvor man kan aktivere slave-cellen (så blitzen fungerer som en SU-4 slave), en knap til at bestemme hvordan pilotlyset skal fungere (slukket, prop, variabel eller 100%), samt den obligatoriske “test” knap, så man kan teste at tingene fungerer som de skal.
Der sidder 250W pilotlys i 800- og 1000 WS lamperne og 150W pilotlys i den mindre 400 WS lampe. Det er mit indtryk at dette er tilstrækkeligt, om end jeg muligvis vil lede efter en kraftigere LED-løsning til den mindste lampe. Grunden til at denne ikke er så glad for en kraftigere pære, er ganske enkelt, at kølingen (blæseren) ikke er så kraftig i den lille lampe. Det er heller ikke umuligt jeg vil kigge mig omkring efter en LED-løsning til pilotlyset i de større lamper, for 250W varmer en del. Uanset hvad er de 250W pilotlys tilstrækkeligt, dels angiver det hvordan det endelig lys “ligger” og dels gør de det nemmere at fokusere. Pilotlyset kan – ligesom blitzens styrke – justeres med 6 blændetrin op eller ned i 1/10 trin.
Sammen med ovenstående, fik jeg også et par store tasker, der hver kan indeholde et par lamper, et par lampestativer, samt softbokse, paraplyer, ledninger og kabler, samt andre småting. Taskerne har hjul og et håndtag der kan trækkes ud, som på en almindelig kuffert. Det gør det MEGET nemmere at komme rundt med gearet. Jeg tror jeg vil bestille en tredje taske, som jeg så kan bruge til den sidste 400 WS lampe, et par reflektorer kabelruller og andre ting.
Det er min overbevisning, jeg med dette setup kan løse de fleste af de opgaver jeg forventer at få flest af i den kommende tid. Bliver det nødvendigt kan jeg supplere med lejet udstyr. Flash-rørene angives at holde til 300.000 udladninger, så jeg regner med at have lys til de næste mange år. Jeg forventer nok (på et tidspunkt om et par år) at opgradere et par af lamperne til noget generator-baseret Profoto, men for nuværende har jeg tilstrækkeligt lys til jeg kan udbygge min portefølje af billeder.
Det næste, der skal ske, er at jeg nu skal teste lamperne for farvestabilitet. De angives at være tempereret til +/- 100° K (svarer til Elinchrom og Bowens), men jeg tror nu de vil vise sig at være bedre, når jeg får målt dem med min Sekonic Prodigi Color C-500R.
Når jeg finder mig et sted, jeg kanleje til et fotostudie, vil dette flash-anlæg blive grundstammen for mit arbejde det følgende års tid (måske lidt mere), og jeg glæder mig til at komme i gang!
Det er planen – i slutningen af februar – at invitere til en “åben” fotoshoot, hvor man kan bestille tid til en to-timers gratis fotosession i et studie med mig og mit nye flash-anlæg. Tiden vil blive brugt på, at jeg kan lære mit nye udstyr bedre at kende, men vi vil naturligvis tilstræbe at lave nogle billeder, der også er anvendelige for dem, der bliver fotograferet. Mere information om dette tiltag i løbet af den kommende uge.